Cum optimizați modelul 3D pentru o performanță mai rapidă a Lumion 9

Doriți să accelerați performanța Lumion? În ceea ce urmează găsiți câteva sfaturi utile de optimizare a modelelor 3D pentru a reduce dimensiunea modelelor dvs. și pentru a vă îmbunătăți experiența de redare în timp real în Lumion.

Să plecăm de la premisa ca ai creat un model 3D incredibil de detaliat al ultimului tău proiect. Modelul include detalii complexe cum ar fi obiecte naturale frumoase, selectate cu atenție, și materiale și texturi extrem de realiste.

Aceste detalii au făcut modelul destul de mare și greu de utilizat. În timp ce Lumion este cu siguranță capabil să manipuleze cu ușurință modele mari, uneori modelul poate deveni atât de mare încât ajunge să încetinească performanța în editorul în timp real al Lumion.

Deci, ce puteți face pentru a reduce dimensiunea modelului și pentru a vă îmbunătăți experiența Lumion?

Figura 1 Atunci când exportați modelul dvs. din software-ul de modelare 3D reducerea complexității acestuia poate îmbunătăți performanța în Lumion.

O posibilitate este optimizarea modelului dvs. 3D prin implementarea unor tehnici de modelare eficiente sau reducerea numărului de poligoane ale modelului, toate acestea fără a afecta negativ calitatea vizuală a modelului dvs.

Fig. 2 Model cu număr scăzut de poligoane în stânga și cu număr ridicat de poligoane în dreapta. Este destul de ușor să observați diferența de calitate.

În acest articol, vă vom sugera câteva idei cu privire la optimizarea modelelor 3D și cum puteți reduce dimensiunea modelelor 3D pentru o performanță mai rapidă în Lumion. Subliniem că acest articol se  va concentra pe modelele Revit, deși unele sfaturi pe care le veți găsi aici se pot aplica și în altor tehnologii de modelare (SketchUp, ArchiCAD) .

Ce sunt poligoanele în obiectele 3D?

Toate obiectele 3D, cunoscute și ca modele 3D, sunt construite din poligoane. Acestea sunt suprafețe triunghiulare cu trei puncte (de asemenea cunoscute ca noduri sau puncte 3D), iar în fiecare obiect 3D aceste poligoane conțin anumite informații asociate cu acestea cum ar fi textura, cartografiere cu lumină și umbre și multe altele.

Fig. 3 Poligoane într-un model detaliat de roca.

În mod obișnuit, obiectele 3D cu un număr mai mare de poligoane vor arăta mai bine (extrudări, muchii tăiate, muchii șipci etc.), dar aceste modele cu înaltă detaliere vor solicita mai multă performanță de la tehnologia hardware folosită. În plus, o construire ineficientă a obiectului 3D poate duce la un număr ridicat de poligoane pentru o îmbunătățire mica în detaliu . De exemplu, un copac poate cuprinde 2.000 de poligoane, în timp ce un alt copac asemănător poate conține peste 20.000 de poligoane (dacă este construit ineficient). Dacă acești copaci sunt doar elemente de fundal, atunci este posibil să creați inutil o scenă foarte greoaie în Lumion.

Iată un exemplu de utilizare a poligoanelor în obiecte 3D și modul în care acestea pot varia foarte mult:

Figura 4 deasupra: același obiect cu trei numere de poligoane diferite.

Pe scurt, modul de optimizare a unui model 3D este de a reduce numărul de poligoane fără a afecta aspectul general și precizia modelului. Ar trebui să încercați să ajungeți la un nivel mediu, echilibrând calitatea modelului și dimensiunile acestuia.

Îmbunătățiți performanța în timp real prin punerea modelelor în straturi

Un sfat pentru îmbunătățirea rapidă a performanței dvs. în Lumion este să importați modelele separat și să le atribuiți o structura de straturi în Lumion.

De exemplu, în loc să importați întregul model (cu mobilier, perdele și alte obiecte), puteți importa separat structura clădirii și obiectele de rocă și le puteți atribui diferitelor straturi în editorul lui Lumion.

Prin punerea acestor modele în straturi, puteți controla apariția acestora în editor. Astfel, dacă lucrați numai la clădire, puteți ascunde temporar stratul cu terenul astfel încât să puteți avea performanțe mai bune când lucrați asupra clădirii

Figura 5 Adăugarea terenului importat a mărit dimensiunea scenei Lumion de la 17,1 milioane de puncte 3D la 23,5 milioane de puncte 3D.

Cum să optimizați modelul 3D în Revit

În cadrul programului Revit, există mai multe resurse utile privind reducerea numărului de poligoane și optimizarea modelului dvs. 3D înainte de exportul acestuia pentru redare în Lumion. De exemplu, în ghidul intitulat „Despre limitarea modelului de geometrie înainte de export” (https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/learn-explore/caas/CloudHelp/cloudhelp/2019/ENU/Revit-DocumentPresent/files/GUID-7C4D89EF-01B9-490E-90CC-0CE96F496F12-htm.html), este discutat modul în care puteți reduce cantitatea de geometrie a modelului și a datelor sale adiacente.

Pentru a limita geometria modelului înainte de a exporta, există trei modalități de a face acest lucru:

1.Gestionarea vizibilității vederilor

Dezactivați vizibilitatea graficelor și pentru categoriile de elemente din vizualizare. Aceasta poate însemna, de exemplu, oprirea elementelor interioare ale unei clădiri sau a topografiei peisajului înconjurător.

2.Exportarea cutii de secțiuni

Prin utilizarea instrumentului cutie de secțiuni pentru vizualizarea 3D, puteți să-i spuneți tehnologiei Revit să exporte numai articole din caseta secțiunii. Acest lucru poate fi util în special pentru modelele mari.

3.Specificarea nivelului detaliilor modelului dvs. cu LiveSync

O altă modalitate de a influența geometria modelului este prin pluginul Lumion LiveSync pentru Revit (https://support.lumion.com/hc/en-us/articles/360007538494-Download-Lumion-LiveSync-for-Revit). În loc să configurați o conexiune live, puteți utiliza LiveSync pentru a determina nivelul de detaliu al modelului dvs. înainte de a îl exporta ca fișier Collada (.DAE).

Făcând clic pe butonul „Export” din LiveSync Add-In, veți vedea o casetă „Export to Lumion” cu opțiuni precum „Punct de introducere”, „Netezirea suprafeței” și alte câteva.

Figura 6 Caracteristicile LiveSync „Export” și „Smoothing Surface” vă permit să determinați cantitatea de detaliu din modelul exportat.

Glisorul „Smoothing Surface ” determină complexitatea modelului dvs., precum și aspectul suprafețelor curbe. Reglarea joasă a netezimii suprafeței, de exemplu, are ca rezultat un model mai ușor, mai puțin complex; o reglare superioara a netezimii suprafeței rezultă într-un model mai greu și mai complex. Puteți vedea rezultatele din imaginea de mai jos:

Fig.7

Pentru mai multe informații legate de modul de lucru cu modelele 3D în Lumion 9 puteți vizita link-ul https://support.lumion.com/hc/en-us/

Sursa